Grande Mamma Italiana

Categorie : acts theater varieté
Genre : ontvangst act

De authentieke Italiaanse ‘Big Mamma’ welke is in te zetten in verschillende situaties.
Op maat af te stemmen op basis van uw wensen.
 
 
Optie 1: De Italiaanse IJssalon ‘Mamma Mia’:
 
Aaaah…Italia…amore…gelato…
In een romantisch mediterrane sfeer is een ijssalon opgetrokken. 
Alleen maar tafeltjes voor twee, want de eigenaresse, een echte Italiaanse rondborstige mamma, zwaait hier de pollepel en ziet het als haar hoogste doel nieuwe liefdes tot bloei te brengen. 
Druk pratend en met gepassioneerde gebaren zet deze koppelaarster de gast aan tafel met …..een volslagen vreemde. 
En zij laat er géén gras over groeien. 
Die ene ijscoupe die ze hen vervolgens voorschotelt met twee rietjes en twee lepeltjes zal het ijs moeten breken. 
Een verrassende wending waarmee nieuwe verbindingen gelegd zullen worden en die mensen met elkaar aan de praat brengt.
Excl. ijssalon!
 
 
Optie 2: La Cena (Het Diner):
 
1e 45 min.:
Grande Mamma Italiana is de gastvrouw van de avond, vrouw van middelbare leeftijd, weduwe (echtgenoot is geen natuurlijke dood gestorven - maffia !).
Donatella is een dame (uiterlijk zoals bv. de blonde dame met bloemetjes jurk op de foto) die de gasten ontvangt en de plaatsen toewijst in het geval van een diner zoals hieronder voorgesteld. 
Vanwege het feit dat ze weduwe en kinderloos is gebleven, heeft ze naast haar passie voor visite en zoveel mogelijk mensen om haar heen verzamelen, een klein probleem: ze is een liefhebster van sterke drank (grappa misschien ?), het drinken doet haar verdriet vergeten.
Ze is spraakzaam en schroomt niet om de aandacht van aanwezige mannen op te eisen.
Tijdens het plaatsen van de gasten aan tafel of de ontvangst zingt Donatella haar lievelingslied (zo heeft zij haar Antonio leren kennen tenslotte) 'Volare'.
Ze stuurt het catering personeel aan, geeft instructies en zorgt dat alles loopt.
Wanneer de gasten aan de maaltijd beginnen is Donatella uit beeld.
 
2e 45 min.:
Donatella mengt zich weer onder het gezelschap, ditmaal heeft zij haar 1e glas (gevuld met appelsap bv. om alcohol na te bootsen) reeds grotendeels leeg en wordt wat losser. 
Dit uit zich bv. in het roddelen over gasten, vrienden, potentiële minnaars etc. en in het voordragen van Italiaanse liefdes gedichten (bv. "La mia vita e come un fuore" .e.d.) aan mannen waar zij een oogje op heeft. 
Uiteraard wordt met de gasten uitgebreid gesproken over het diner, alles is door haarzelf bereid.
Donatella verhaalt over hoe in het verleden slachtoffers van haar Antonio aan hun einde kwamen en dat ogen, tongen etc. in de soep werden verwerkt en hoe het uitslurpen van oren haar lievelingsgerecht was. 
 
Het bereiden van de Minestrone en andere delicatessen wordt ook uitgebreid uit de doeken gedaan.
Hier kan Donatella de functie van bedienend personeel overnemen en drankjes bijvullen met hier en daar het nodige commentaar op de gasten, haar bemoeizuchtige aard komt nu naar boven.
 
3e 45 min.:
Tijdens dit laatste optreden van Donatella, hebben waarschijnlijk de gasten zo ook zijzelf te diep in het glaasje gekeken. 
Zij assisteert en bemoeit zich nog wel -zo goed en zo kwaad als dat kan-  met de bediening van de gasten en mengt zich ongevraagd tussen de gesprekken die aan tafel plaatsvinden.
 
De gasten zullen haar langzaam dronken zien worden, dit wordt heel subtiel opgebouwd, ze gaat weer zingen en uiteindelijk wordt het ook de gasten teveel en te gortig, kortom het loopt uit de hand waarop de 'gastheer' (opdrachtgever bv.) uiteindelijk haar de feestruimte uit moet zien te werken want wat moeten de gasten hier wel niet van denken en dit soort vertoningen kunnen niet door de beugel (met een van de opdrachtgevers of gasten wordt van tevoren overlegd op welk moment zij de deur uitgewerkt moet worden).